1. Cum pot beneficiarii programelor naționale să suspende obligațiile contractuale pe perioada stării de urgență ? Obligațiile contractuale pot fi suspendate pe perioada stării de urgență, de către beneficiarii programelor naționale care au închis sau redus activitatea, la cerere, urmând următorii pași: Ø transmiterea unei notificări prin e-mail către Agenția pentru IMM, Atragere Investiții, Promovare Export (AIMMAIPE) cu care a încheiat acordul de finanțare cu privire solicitarea de a suspenda clauzele contractuale, fără a aștepta răspuns de la instituție. Ø solicitarea online pe site-ul http://www.prevenire.gov.ro/, în perioada următoare, a unuia dintre tipurile de Certificat de Situație de Urgență -Tip 1 (albastru) sau Tip 2 (galben), emise de către MEEMA, conform Ordinului Ministrului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri nr. 791/2020 – certificatul se va prezenta ulterior reprezenților AIMMAIPE la vizitele de monitorizare sau se va folosi în această perioadă în relațiile cu instituțiile publice pentru obținerea, în condițiile legii, de facilități de creditare, măsuri de sprijin, ori în relațiile comerciale : amânarea la plată pentru serviciile de utilități, invocarea de forță majoră. 2. Pot beneficia de somaj tehnic dacă sunt beneficiar al programelor naționale? Da – Șomajul tehnic va fi obținut în urma depunerii, de către angajator, prin poșta electronică, la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, precum și a municipiului București, în raza cărora își au sediul social, o cerere semnată și datată de reprezentantul legal, însoțită de o declarație pe propria răspundere și de lista persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizație, asumată de reprezentantul legal al angajatorului. Certificatele de Situație de Urgență NU mai sunt necesare pentru obținerea șomajului tehnic pentru salariații angajatorilor care își reduc sau își întrerup activitatea ca urmare a efectelor epidemiei de SARS-CoV-2 3. Când se vor încheia actele adiționale ? Actele adiționale se vor încheia dupa finalizarea stării de urgență. 4. Se va prelungi temenul de depunere a decontului pentru beneficiarii SUN 2018? MEEMA are în vedere solicitările beneficiarilor de prelungire a termenului de decont și va acționa în acest sens în perioada următoare. 5. Firme ce au deschis activitatea în perioada decembrie 2019 – februarie 2020 și nu pot justifica o scădere de 25% a veniturilor. Aceste societăți pot opta pentru certificat de tip TIP 1 (ALBASTRU)- destinat solicitanților care cer acordarea pentru că au întreruperea totală sau parțială a activității ca urmare a efectelor deciziilor emise de autoritățile publice competente, potrivit legii, în perioada stării de urgență decretate. 6. Clarificări legate de semnătura electronică în procesul de obținere al CSU Declarația pe propria răspundere a reprezentantului legal, prin care solicitantul își asumă că toate informațiile furnizate în vederea obținerii certificatului sunt conforme cu realitatea și respectă legislația în vigoare va fi semnată de către reprezentantul legal. În situația în care reprezentantul legal nu deține semnătură electronică, acesta poate semna olograf, urmând ca toate documentele ce urmează a fi încărcate în platforma http://prevenire.gov.ro/ (inclusiv declarația pe propria răspundere) să fie semnate electronic de către împuternicitul desemnat în acest sens – adică îl poate împuternici să semneze electronic documentele pe contabilul societății, în declarația pe propria răspundere existând un câmp destinat împuternicirii. 7. Ce tip de certificat este necesar pentru a beneficia de ajutorul de șomaj tehnic de 75%? Nu este necesar. 8. Unde se solicită eliberarea certificatelor? Certificatele de Situate de Urgență vor fi solicitate și eliberate, exclusiv online, prin aplicația ce va putea fi accesată din platforma http://prevenire.gov.ro/ 9. De unde se descarcă declarația pe proprie răspundere? Declarația pe propria răspundere se va putea descărca din aplicația dedicată, ce va fi operaționalizată pe platforma http://prevenire.gov.ro/ 10. Declarația pe proprie răspundere este diferită în funcție de tipul de certificatului de urgență? Nu. În Declarația pe propria răspundere aveți o opțiune, pe care trebuie să o bifați pentru a preciza ce fel de CSU doriți. 11. Persoanele fizice autorizate și întreprinderile individuale, care nu se încadrează pentru șomaj tehnic, pot beneficia de CSU? Orice operator economic a cărui activitate este afectată în contextul pandemiei SARS-CoV-2 și a înregistrat reducerea încasărilor sau veniturilor în luna martie 2020 cu un procent de minim 25% față de media încasărilor sau veniturilor din perioada ianuarie – februarie 2020 sau este închis poate solicita CSU pentru a fi ajutat în relațiile cu instituțiile publice pentru obținerea, în condițiile legii, de facilități/ măsuri de sprijin (cum ar fi plata utilităților, în relațiile comerciale etc.) 12. Administratorii de microfirme care își obțin veniturile prin dividende pot beneficia de certificate? Certificatele de Situație de Urgență se acordă operatorilor economici a căror activitate este afectată de pandemia SARS-CoV-2. 13. Agențiile de turism, cod CAEN 7912, 7911, ce tip de certificat pot solicita? Dacă sunt afectate la încasări/venituri – pot solicita CSU tip 2 (galben). Daca sunt afectate ca umare a efectelor deciziilor autorităților CSU de tip 1(albastru). 14. Firmele beneficiare Start-up Nation pot solicita CSU? Da, toți operatorii economici a căror activitate este afectată de pandemia de SARS-CoV-2 pot solicita CSU, după cum urmează: · TIP 1 (ALBASTRU) – eliberată în baza declarației pe propria răspundere ce va putea fi descărcată de pe platforma prevenire.gov.ro în momentul operaționalizării aplicației electronice, din care rezultă întreruperea totală sau parțială a activității, ca urmare a efectelor deciziilor emise de autoritățile publice competente, potrivit legii, în perioada stării de urgență · TIP 2 (GALBEN) – eliberată în baza declarației pe propria răspundere ce va putea fi descărcată de pe platforma prevenire.gov.ro în momentul operaționalizării aplicației electronice din care rezultă înregistrarea unei diminuări a încasărilor/veniturilor în luna martie 2020 cu un procent de minimum 25% faţă de media încasărilor/veniturilor din perioada ianuarie-februarie 2020. Biroul de Presă Preluare de la: http://www.imm.gov.ro/ro/2020/04/02/qa-obtinerea-certificatelor-de-situatie-de-urgenta-cazuri-punctuale/02.04.2020 Comunicat de presă MEEMA
Întrebări și Răspunsuri – Obținerea Certificatelor de Situație de Urgență – Cazuri punctuale
În atenția tuturor celor care au nevoie de informații despre Certificatele de Situații de Urgență! Numerele de telefon sunt: 0751.513.210 și 0751.216.870 Înțelegem faptul că există un interes ridicat în rândul agenților economici pentru aceste Certificate. Vă rugăm ca înainte să apelați aceste numere de telefon să consultați și pagina de internet a Ministerului Economiei: http://www.economie.gov.ro/ și www.imm.gov.ro – secțiunea dedicată Mediului de Afaceri, precum și pagina oficială de Facebook a Ministerului: https://www.facebook.com/Economie.gov.ro/, acolo unde sunt publicate informații utile referitoare la Certificatele de Situații de Urgență. IMPORTANT: Certificatele de situație de urgență NU MAI SUNT NECESARE pentru obținerea șomajului tehnic. Detalii aici: Întrebări frecvente despre Certificatele de Situații de Urgență. Preluare de pe: http://www.imm.gov.ro/ro/2020/04/01/important-numerele-de-telefon-la-care-puteti-obtine-informatii-despre-csu/01.04.2020 Comunicat de presă MEEMA
Numerele de telefon la care puteți obține informații despre CSU
La nivelul Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri am instituit un call-center pentru cei care au în continuare întrebări referitoare la Certificatele de Situații de Urgență.
Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri a adoptat, prin Ordin al Ministrului publicat în Monitorul Oficial, măsuri pe perioada stării de urgență, în contextul răspândirii virusului SARS Cov-2, care vin în sprijinul IMM-urilor beneficiare ale programelor naționale destinate înființării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii derulate de MEEMA, respectiv: • Programul pentru stimularea înființării întreprinderilor mici și mijlocii “Start-up Nation – România, edițiile 2017 și 2018 • Programul de dezvoltare a activităților de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţa, edițiile 2017 și 2018 • Programul naţional multianual de microindustrializare, edițiile 2017 și 2018 “Lucrăm în continuare pentru a găsi cele mai eficiente măsuri pentru mediul de afaceri românesc, gândindu-ne permanent și la ce va urma după această criză. Este necesară o relaxare fiscală pentru companii în această perioadă, de aceea, am propus aceste măsuri economice concrete pentru beneficiarii programelor noastre care sunt afectați de criza generată de noul coronavirus. Economia va trebui restartată, resetată și adaptată noilor cerințe. Suntem în dialog permanent cu reprezentanți ai mediului de afaceri pentru a minimiza efectele negative cauzate de criza pandemică”, a declarat Virgil-Daniel Popescu, ministrul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri. În conformitate cu ordinul Ministrului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri nr. 803, pe toată perioada stării de urgență: Se suspendă termenele instituite contractual referitoare la obligațiile de păstrare a locurilor de muncă, la cerere; Administratorul programului nu întreprinde niciun demers pentru recuperarea ajutorului de minimis acordat, pe motivul obligației de a păstra locurile de muncă, sub rezerva de a monitoriza acest indicator după încetarea stării de urgență; Contractul/acordul de finanțare se poate modifica, în condițiile dispozițiilor cuprinse în acesta și în limitele legii, prin act adițional semnat de ambele părți, cu semnătură electronică; Aceste dispoziții NU POT conduce la exonerarea de răspundere a beneficiarilor care nu și-au îndeplinit obligațiile până la data decretării stării de urgență. Ordinul Ministrului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri nr. 803/26.03.2020, publicat în Monitorul Oficial nr. 256/27.03.2020 dă posibilitatea beneficiarilor afectați de măsurile instituite de Ordonanțele militare să beneficieze, pe perioada stării de urgență, de prevederile OUG 29/2020 și OUG 30/2020, cu modificările și completările ulterioare, fără a se dispune rezilierea contractului de finanțare și recuperarea ajutorului de minimis acordat, pentru aceste motive. Pentru a beneficia de aceste măsuri societățile aflate în perioada de implementare/monitorizare a contractelor de finanțare trebuie să parcurgă următorii pași: Să notifice prin e-mail Agenția pentru IMM, Atragere Investiții, Promovare Export (AIMMAIPE) cu care a încheiat acordul de finanțare cu privire la solicitarea de a suspenda clauzele contractuale, pe perioada stării de urgență. Să solicite online pe site-ul www.prevenire.gov.ro , în perioada imediat următoare, unul dintre tipurile de Certificat de Situație de Urgență -Tip 1 (albastru) sau Tip 2 (galben), emise de către MEEMA. ATENȚIE: Certificatul de Situație de Urgență NU ESTE NECESAR pentru solicitarea șomajului tehnic la ANOFM! În perioada următoare, MEEMA va proteja aplicanții aflați în implementare sau monitorizare, precum și partenerii bancari, prin suspendarea vizitelor de certificare și monitorizare pe perioada stării de urgență. Totodată, Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri va avea în vedere solicitările beneficiarilor, care se află în stadiul de implementare, de a prelungi perioada de depunere a dosarelor de decont. Biroul de presă Guvernul a adoptat noi măsuri economice în domeniul protecției sociale destinate mediului de afaceri din România.
În contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, Guvernul a adoptat noi măsuri economice în domeniul protecției sociale destinate mediului de afaceri din România. Actele normative adoptate de Executiv reglementează și unele aspecte legate de Certificatele de Situație de Urgență (CSU). Astfel, Guvernul a stabilit, prin OUG 32/26.03.2020 privind modificarea și completarea OUG 30/2020, că Certificatele de Situație de Urgență NU mai sunt necesare pentru obținerea șomajului tehnic pentru salariații angajatorilor care își reduc sau își întrerup activitatea ca urmare a efectelor epidemiei de SARS-CoV-2. Șomajul tehnic va fi obținut în urma depunerii, de către angajator, prin poșta electronică, la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, precum și a municipiului București, în raza cărora își au sediul social, o cerere semnată și datată de reprezentantul legal, însoțită de o declarație pe propria răspundere și de lista persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizație, asumată de reprezentantul legal al angajatorului. De asemenea, tot pentru susținerea activității companiilor pe perioada crizei cauzate de coronavirus, a fost adoptată de Guvern Ordonanța de Urgență 33/26.03.20220 privind unele măsuri fiscale. Potrivit acestui act normativ, prin Certificatul de Situații de Urgență (CSU), se constată, în baza declarațiilor pe propria răspundere a reprezentanților legali ai operatorilor economici, diminuarea veniturilor sau a încasărilor cu minimum 25% în luna martie 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie și februarie 2020 sau întreruperea parțială sau totală a activității ca efect al deciziilor emise de autoritățile publice competente pe perioada stării de urgență. ”În urma mai multor discuții pe marginea eliberării Certificatelor de Situație de Urgență (CSU) am propus să facem o serie de completări utile și necesare. Astfel că am introdus și criteriul diminuării veniturilor prin raportare la media lunilor ianuarie și februarie 2020. Pentru asta este necesar să modific ordinul cu privire la Certificatele de Situații de Urgență și în cel mai scurt timp aplicația va fi online. Reamintesc că NU mai este nevoie de certificat de situație de urgență pentru solicitarea șomajului tehnic”, a declarat ministrul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri Virgil Popescu. Certificatele de Situație de Urgență au ca scop susținerea operatorilor economici în relațiile cu instituțiile publice pentru obținerea, în condițiile legii, de facilități de creditare, măsuri de sprijin ori în relațiile comerciale, ca urmare a impactului economic, financiar și social asupra activității acestora, determinat de răspândirea coronavirusului SARS–CoV-2: amânarea la plătă pentru serviciile de utilități, invocarea de forță majoră (doar pentru IMM-uri). Biroul de presă În atenția tuturor operatorilor economici care vor să aplice pentru ajutorul de șomaj tehnic!
Subliniem faptul că certificatele de situație de urgență NU MAI SUNT NECESARE pentru obținerea șomajului tehnic. Pentru obținerea șomajului tehnic trebuie depuse următoarele documente la ANOFM, în format electronic: De către angajatori: Cerere semnată și datată de către angajator și Declarație pe propria răspundere și listă angajați aflați în șomaj tehnic. În Declarație li se va cere să certifice faptul că informațiile sunt adevărate și li se va prezinta consecința juridică a prezentării unor informații false. Răspunderea este a angajatorului/persoanei care depune Cererea. Cererile pot fi depuse la ANOFM astfel: Angajatorii care depun documentele la ANOFM primesc banii în termen de 15 zile de la depunerea documentelor, iar obligația acestora este ca în termen de 3 zile să plătească sumele primite angajaților aflați în șomaj tehnic. Preluare de pe: http://www.imm.gov.ro/ro/2020/03/30/in-atentia-tuturor-operatorilor-economici-care-vor-sa-aplice-pentru-ajutorul-de-somaj-tehnic/31.03.2020 Comunicat de presă MEEMA Măsuri pe perioada stării de urgență care vin în sprijinul IMM-urilor beneficiare ale programelor naționale destinate înființării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii derulate de MEEMA
31.03.2020 Comunicat de presă MEEMA
30.03.2020 Comunicat de presă MEEMA